پس از اینکه کار تولید محتوی علمی پایان نامه شما به پایان رسید، نوبت به ویراستاری پایان نامه می رسد. هر دانشگاهی فرمت و شیوه نامه تایپ پایان نامه خاص خود را دارد.

پایان نامه در اصل ۵ فصل دارد. هر کدام از این فصلها برای هر دانشگاه ضوابط و قوانین خاصی دارد که باید رعایت شود. این کار برای دانشجویانی که اولین بار اقدام به تایپ و ویراستاری پایان نامه می نمایند، سخت خواهد بود و در اکثر موارد نیازمند خدمات و مشاوره برای آماده سازی آن می باشند. پایان نامه به علت سرشت علمی که دارد نیازمند نگارش و تنظیمات استاندارد و منطقی می باشد. هدف از تنظیم پایان نامه بر اساس شیوه نامه دانشگاه، آشنایی دانشجو با روند تحقیقات علمی می باشد.

بعضی از صفحات پایان نامه مانند صفحه تقدیم، صفحه تقدیر و تشکر اختیاری می باشد و  لوگو یا آرم دانشگاه، استفاده از حروف ابجد به جای شماره صفحه برای فهرست مطالب، فهرست جدولها و شکلها ضروری می باشد.

تایپ و ویراستاری پایان نامه بر اساس فرمت و شیوه نامه دانشگاه

ویراستاری پایان نامه بر اساس شیوه نامه هر دانشگاه متفاوت است . ولی به طور کلی حاشیه گذاری صفحات، انتخاب فونت تیتر و فونت متن، فاصله گذاری میان کلمات، تنظیم پاراگراف ها، صفحه بندی، شماره گذاری صفحات، تنظیم پاورقی و اصلاح غلط های املایی از بخش های ویراستاری پایان نامه است.

بسته به دستورالعمل ها و قوانین نگارش پایان نامه برای هر دانشگاه ، متفاوت است. معمولا حاشیه از صفحات با اندازه های 3، 4، 3و 4 سانتی متری در نظر گرفته میشود. فونت برای نوشته های فارسی ب نازنین و برای نوشته های انگلیسی times new roman می باشد. برای سرتیترها از حالت بولد استفاده می گردد. فاصله بین سطور حدود 1.5 می باشد. ویراستاری پایان نامه برای دانشگاه های مختلف دارای قوانین و مقررات متفاوتی می باشد که می تواند شامل سایز فونت،نوع فونت،نحوه صفحه گذاری ،رعایت فاصله از چپ و راست و… باشد. برای شروع ویراستاری ابتدا باید مقررات دانشگاه مربوطه را مطالعه کرد وسپس براساس قوانین کار را شروع کرد.

شیوه نامه نگارش پایان نامه هر دانشگاه، در وب سایت آن دانشگاه قرار دارد و دانشجویان می توانند آن را دانلود نمایند.

تجربه سایت تایپ در تایپ و ویراستاری پایان نامه دانشگاههای مختلف کشور، سهولت و سرعت انجام این کار را برای شما ممکن می سازد تا بتوانید بدون نگرانی، به ساخت پاورپوینت دفاع پایان نامه خود فکر نمایید.

زیباترین زمان برای هر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری، بخش پایانی پروژه تحقیقاتی یعنی تنظیم پایان نامه به شیوه نامه دانشگاه و صحافی و ارائه آن به همگان است. این درست زمانی است که دانشجو نتیجه ۲ تا ۴ سال زحمت و تلاش شبانه روزی خود را به مرحله ظهور می گذارد. اما پایان نامه بعلت سرشت علمی که دارد نیازمند نگارش و تنظیمات استاندارد و منطقی در شکل ظاهری، نحوه تایپ، صفحه آرایی، صحافی و…است تا برای اخذ مدرک متناسب باشد. پایان نامه های دانشگاهی ابتدا با بسم الله و بعد عنوان پایان نامه بعد فهرست و تشکر و قدردانی و مقدمه و چکیده شروع و شرح پایان نامه به همراه پاورقی ها و بعد منابع تمام می شود.

از فونت فارسی سایز 14 و فونت انگلیسی سایز 12 استفاده می شود. در صحفه a4 با رعایت فاصله تایپ شود. صفحه عنوان شامل آرم دانشگاه دانشکده رشته دانشجو نام و نام خانوادگی دانشجو استاد راهنما و مشاوره می باشد. ویراستاری در پایان نامه با خط بی لوتوس ۱۴ و در جدول ها بی لوتوس ۱۲ است .فاصله بین خط ها ۱.۵سانت باشد. در صفحات بین۱۹ تا ۲۱ خط بیشتر وجود نداشته باشد.